Sunday 21 August 2016

SELEPAS PENDUDUKAN JEPUN

  • Tentera Jepun berundur dari Tanah Melayu pada 15 Ogos 1945 apabila kalah di tangan Kuasa Berikat dan akibat pengeboman Hiroshima dan Nagasaki oleh Amerika Syarikat.
  • Apabila Jepun menyerah kalah, British mengambil masa 14 hari sebelum kembali semula ke Tanah Melayu. Dalam tempoh 14 hari ini, Parti Komunis Malaya ( PKM ) melalui Bintang Tiga cuba menguasai Tanah Melayu dan mencetuskan huru-hara. Kebanyakan ahli Bintang Tiga yang mengembangkan ideologi komunis ialah kaum Cina. Hal ini telah mencetuskan insiden pertempuran kaum dan penyeksaan terhadap orang Melayu sebagai membalas dendam akibat layanan baik yang diterima oleh mereka semasa pendudukan Jepun.
  • Pada bulan September 1942, British telah kembali semula ke Tanah Melayu dan berusaha mengawal keadaan dengan memerangi kumpulan berideologi komunis. British telah mengisytiharkan Darurat, Rancangan Briggs dan Rancangan Templer untuk memulihkan semula keadaan.
  • Darurat berlaku di Tanah Melayu, iaitu antara tahun 1948-1960 yang dimulakan oleh PKM. Anggota PKM cuba mengambil alih kuasa di Tanah Melayu secara kekerasan. Anggota PKM (pengganas komunis) telah membunuh anggota tentera, polis dan orang ramai dalam perjuangan mereka. Pengganas komunis ini juga telah merosakkan ladang getah, peralatan dan jentera perlombongan serta membakar kenderaan awam. Di bawah Udang-undang Darurat, kerajaan berkuasa mengharamkan parti-parti radikal, menangkap tanpa bicara, membuang negeri dan membunuh sesiapa yang terlibat dengan kegiatan komunis. Kira-kira 7000 orang Cina yang disyaki berfahaman komunis telah dihantar pulang ke negara China di bawah Undang-undang Darurat, 1948.
  • Semasa darurat, kerajaan membelanjakan hampir $300,000 sehari untuk menentang pengganas komunis. Bilangan anggota tentera dan polis juga perlu ditambah di samping penubuhan Pasukan Polis Khas bagi mengawal ladang getah dan lombong bijih timah.
  • Sir Gerald Templer telah memperkenalkan sistem pembahagian wilayah kepada kawasan hitam dan kawasan putih. Kawasan hitam ialah kawasan yang didapati giat dengan aktiviti komunis dan perlu diberi kawalan ketat oleh pihak pertahanan, manakala kawasan putih ialah kawasan yang selamat atau bebas daripada pengaruh komunis.
  • Perbuatan Khianat Pengganas Komunis Mengeluarkan Keretapi dari Landasannya semasa Darurat


    • Kerajaan British juga memperkenalkan sistem kad pengenalan di mana rakyat yang berumur 12 tahun ke atas diwajibkan mendaftar dan memiliki dokumen pengenalan diri. Dokumen ini penting sebagai identiti warganegara yang membezakan mereka dengan pengganas.
    • Usaha yang diambil semasa darurat ialah pengenalan Rancangan Penempatan Semula. Rancangan ini bertujuan menyekat makanan supaya tidak mudah diperoleh anggota komunis yang sebelum ini mendapat bekalan dari kampung-kampung di pinggir hutan. Kerajaan berharap pengganas komunis akan kelaparan dan keluar dari hutan.
    • Rancangan Briggs telah diperkenalkan oleh seorang Jeneral British bernama Harold Briggs untuk menjayakan usaha ini. Beliau dilantik sebagai Pengarah Gerakan menentang komunis pada tahun 1950. Di bawah Rancangan Briggs, kampung-kampung di pinggir hutan ditempatkan semula di kawasan baharu dipanggil Kampung Baru yang mudah dikawal. Kampung Baru dipagarkan di sekelilingnya dan disediakan kemudahan seperti sekolah dan pusat kesihatan.
    • Selain itu, untuk memastikan usaha penghapusan komunis ini lebih berkesan, kerajaan British telah melantik Gerald Templer sebagai Pesuruhjaya Tinggi yang baharu kerana beliau dianggap lebih berkebolehan. Langkah-langkah yang dilaksanakan oleh kerajaan British telah berjaya melemahkan PKM. 
    • Akhirnya, darurat diisytiharkan tamat pada 31 Julai 1960.

No comments:

Post a Comment